 |
Az 1997-ben piacra dobott első generációs Prius még a japán formatervezés sajátosságait vonultatta fel, ezért külsejével nem lopta be magát más kontinensek vásárlóinak a szívébe. Az új generáció megnövekedett tengelytávval, hosszal, szebb utastérrel kezdte hódítását, de az sem utolsó szempont, hogy a technikája is fejlődött. A módszer az eredetivel megegyező, nagy vonalakban a következőképpen működik: A megszokott négyüteműek működésétől valamennyire eltérő, Atkinson ciklusú a motorja, ennek következtében minimális károsanyag-kibocsátással és fogyasztással üzemel. Ezt összeházasították egy villanymotorral és egy erőátviteli egységgel, így tudnak külön-külön és együtt is működni. Elhelyeztek még az autóban az elődnél nagyobb kapacitású, nikkel-metálhidrid akkumulátort is.
A villanymotor 400 Nm-es nyomatékát 0-1200 fordulat között adja le, ami induláskor és alacsony sebességnél parádés menetteljesítményeket biztosít. A 10,9 másodperc alatt százra gyorsuló, 170 km/óra végsebességű és 4,3 átfogyasztású 2005-ös Év autója már kellően fürge. A fő pozitívum, hogy 20 ezer kilométer teljesítése alatt egy tonnával kevesebb szennyezőanyagot enged a levegőbe hagyományos társainál. A személyes benyomásokat, tapasztalatokat a nemsokára érkező tesztben ismertetjük.
A Toyota saját magának csinált konkurenciát azzal, hogy a Nissannal megállapodást kötött a fejlesztések továbbadásáról. A 2002-ben aláírt megegyezés szerint öt év alatt százezer Altima hibrid készülhet a Nissannál. A néhány piacon automatikus parkolóelektronikával szállított Prius mellett a Sienna/Estima egyterű készül még hibridhajtással. A 2001-ben megjelent minibusz azért különleges, mert ez volt a világ első összkerékhajtású kettős üzemű autója. A Sienna motorjainak összteljesítménye 270 lóerő, 96 km/órás sebességre nyolc másodperc alatt gyorsul.
Európának a keleti felére kevésbé jutnak el más hibridekről hírek, pedig nem csak a Toyota gyártmányai léteznek. A legnagyobb japán gyártó fő ellenfele a Honda, amely azzal büszkélkedhet, hogy Insight típusa volt ez első nagyszériás hibrid az Egyesült Államokban (2000). Az Insight kétajtós kupé formában hódít, első megjelenése 1999 tavaszán volt a Genfi Autószalonon prototípusként. A 840 kilós könnyűség, félig burkolt hátsókerékkel, kiváló légellenállással és az egyliteres motorhoz kapcsolt villanymotorral hódít. A kétszemélyes apróság elképesztően alacsony fogyasztással (2,8 liter) és alacsony szennyezőanyag-kibocsátással hívja fel magára a figyelmet, ráadásul potom 19 ezer dollárért már haza is lehet vinni.
A Insight mellett a Civic hibrid is kapható Angliában és Európa néhány más országában. A négyajtós szedán ezer dollárral drágább Amerikában, de már 1339 köbcentis benzinmotor hajtja. Hozzá már a második generációs villanytechnika (IMA) kapcsolódik. A kéziváltós kivitelben 93 lóerős összteljesítményű gépkocsi, fokozat nélküli automatával nyolc lóerővel gyengébb. A Civic hibrid négyliteres fogyasztást produkál. A Toyota a nagy autók közül a szabadidőautók felé nyitott, a Honda a családi autók felé vette az irányt.
Jövőre húszezret akarnak eladni az USA-ban az Accord hibridből. A kocsi ellen senkinek nem lehet kifogása: A háromliteres V6 és a hozzákapcsolt harmadik generációs IMA, kifinomult henger lekapcsolással, 255 lóerővel és 314 Nm-rel száll harcba. A gumifüstöltetés és a sportosság közel áll az Accordhoz, 6,5 másodperc a 96-ra szökkenési ideje! A Honda Accord, a Toyota Camry mögött a második legjobban fogyó családi autó az Államokban, a hibrid 7,8-as városi fogyasztást és 6,3-as országúti átlagot produkál.
Európa és Amerika autóipara, arra hivatkozva, hogy a hibrid drága köztes megoldás, és nem annyira környezetbarát, mint a hidrogén, hanyagolja a fejlesztéseket. A Mercedes-Benznél az egyterű, sportautó, limuzin keverékének tekinthető GST fog hibridtechnikával megjelenni. A jenkik benzinzabáló kisteherautóit leváltó Chevrolet Silveradót már néhány államban árulják. A General Motors igyekezetét jelzi, hogy pont tíz évvel a Prius I megjelenése után akarja az első személykocsiját piacra dobni.
A Ford lépett a leghamarabb, mert idén nyártól már kapható, a felénk Maverick néven futó szabadidő-autójának hibrid változata, amiben Toyota-technika is található. A negatív hozzáállást a hibrides témához lehet magyarázni az említett hidrogénes dologgal, csak azok szolid elterjedéséhez legalább tíz év szükséges, ha nem több. Addig meg a helyzet csak rosszabbodik. A gyáraik fura hozzáállásával nem ért egyet az amerikai szaksajtó, mert 2004 elején Az év autójának megválasztották az új Priust.
BA
A cikket az alábbi címen találja az [origo]-ban: http://origo.hu/auto/ujdonsag/20041123slagergyanus.html
|
 |