 |

2004. november 26., péntek, 11:05
A megoldás
Elért hát hozzánk a Párizsi Autószalonon bemutatott C4-es, a Citroën legújabb üdvöskéje. Alig egy hónappal az alaposan ráncfelvarrt C5 után, ahhoz bizony hasonlítva, annak stílusjegyeit, a márka modernkori imidzsét erősítve. Ahogy Jean-Marie Walch, a Citroën Hungária ügyvezető igazgatója fogalmazott a budapesti sajtótájékoztatón: a C4 igazi sztár, megoldás, szüksége van rá a piacnak.
A stílus, kényelem és biztonság hármas vonalon igyekvő Citroën rögtön két karosszériával veti be a C4-et: kupé és ötajtós változatban. S hogy a lényeget hamar le is tudjuk: a belépőmodell ára 3 460 000 forint, ezért a pénzért egy jól felszerelt, 1,4-es, 16 szelepes, 90 lóerős benzinmotorral hajtott autót állíthatunk a garázsba. Benne ABS-szel, elektromos csomaggal, fedélzeti számítógéppel, tempomattal, négy irányban állítható, rögzített agyrészű kétblokkos multikormánnyal, egyebek közt.
Négyféle jó kis benzines, három takarékos, nyomatékos olajos között lehet válogatni, a C4-be is kérhető a részecskeszűrős, 138 lóerős, kétliteres HDi (az egyhatosok 92, illetve 110 lóerőt tudnak). A legkisebben túl szintén 1,6 és 2,0 liter lökettérfogattal 110 és 180 lovasak a benzines erőforrások. A csúcsmodellért 6 milliónál is többet kell leszurkolni, és csak abba, illetve az Exclusive felszereltséghez rendelhető a - kategóriában világújdonság - véletlen sávelhagyásra figyelmeztető rendszer.
De az Év autója választáson (a Toyota Prius mögött) második C4-et olyan biztonsági és kényelmi felszereléssel is vértezhetjük, mint kanyarfényszóró, parkolóradar (nemcsak tolató-), sebességkorlátozó automatika (nemcsak tempomat), ütés és zajvédő oldalüvegek, vagy abroncsnyomás-ellenőrző rendszer.
És még ezeken kívül is van, amitől kilóg a C4 a mezőnyből: mind a kupé 0,28-as, mind az ötajtós 0,29-es légellenállási együtthatója a legjobb a szegmensben. És ahogy a C5, úgy a C4 is öt csillagot kapott az Euro NCAP törészteszten, 37-ből 36 pontja kiváló. És a világon elsőként kínál optimalizált formájú vezetőoldali légzsákot - ezt is tudja a rögzített középrészű volán (szétszedve ilyen).
Ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy tekergethetjük a kormányt rendületlenül, de az "agy" mozdulatlan marad, rajta felszereltségtől függően a sebességkorlátozó és szabályozó, az audio rendszer vagy a telefon kezelőgombjai... Meg a kürt is ugyanott, de ha már elkerülhetetlen a "találkozás" egy gyalogossal, az kevésbé lesz számára fájdalmas az energiaelnyelő, puha orr-résznek hála.
Illatos út
Két autót próbáltam ki, ha már ott voltam, mindkettőt egyhatos motorral, 110 lóerővel. Az egyik benzines és kupé, a másik dízel és ötajtós. Előbbi felszereltsége VTR, utóbbié SX PLUS. Eltérő stílus és külső, egyező, egyformán tágas belső. Ezüstmetál színben pompáztak, árban köztük bő egymillió. Ennek (is) megfelelően a HDi hajtotta, "konzervatívabb" C4 nyújtott maradandóbb élményt.
Még akkor is, ha a kupé formája mindenképp izgalmasabb, meg mégiscsak abból készül a WRC (amelynek demóját sajnos most nem volt alkalom megcsodálni). Az ötajtós gömbölyded, a kupé éles, egyenes. Tetővonala láttán síugrani támadt kedvem, bumeráng után meg csak azért nem nyúltam, mert egyrészt förtelem hideg volt, a nap bágyadt próbálkozása pusztán a lelket melengette, másrészt nekem nincsen, harmadrészt lámpailag ott figyel a C4-en.
Miként a hatalmas márkajelzés is meghosszabbítva, folytonosan, krómcsík, dizájn. A C4 egyébként 7 cm-rel hosszabb, 5-tel szélesebb az előd Xsaránál, sokkal robusztusabb, jóval biztonságosabbnak néz ki, és ugye az is. Alapból 15-ös kerekeken feszít, a csúcsra 17-es megapapucsokat gyűrnek.
Bent - a kormányon túl - a kis fiókok viccesek, az ülések kényelmesek, az anyagok meggyőzőek, az ergonómia példás. Tényleg tágas, és nemcsak elöl. Rengeteg helyre lehet pakolni - talán a pohártartókat méretezték el, hiszen nem tartanak. Vagy csak ha állunk, parkolunk. CD-tár a könyöklő alatt... A kupéból fura a látvány hátra, kifelé, szokni kell.
A röpke tesztvezetésen annál többet nemigen sikerült leszűrni, hogy az átlagigényeket gond nélkül kielégíti, sőt megfejeli a nem nagy benzines és dízel. Szigorúan csak egy-egy alkalommal mindkettőt leszabályzásig forgatom, hogy lássam: narancsból valóban pirosra vált, s így figyelmeztet a kormány fölötti fordulatszámmérő. A HDi komolyabb nyomatékával rugalmas, élvezetesebb. A benzines is halad, de ez a 110 lóerő kevésnek tűnik a kasztnihoz.
A szikrázó napfényben is gyönyörűen leolvasható a digitális kijelző mindene, a fényerő igazodik a kinti körülményekhez. Szagolgatom a gyári patronok ontotta illatokat, tudom, ha bőrt akarnék vagy panorámatetőt vagy navigációt, azt is kapok. Mindent. Csak élményt nem, bajban is vagyok. Nagyon jó és ultramodern-hiperszuper a C4, ez tény, aztán hamarost kiderül, mire megy a piacon.
[origo]
A cikket az alábbi címen találja az [origo]-ban: http://origo.hu/auto/ujdonsag/20041126citron.html
|
 |