..::BMF Levelezős Hallgatóinak Oldala::..
Keress a Google-n!
Google
 
Menü
 
Google
 
UNITELSHOP

Unitel City Distribution Partner

 
Magyarorszag.hu
 
Keress pénzt!

 
Lehet itt is postafiókod!!
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
 
freeaudit.hu freeaudit.hu
 
Hírek
Hírek : Az ISO 9001:2000 és a folyamatközpontúság

Az ISO 9001:2000 és a folyamatközpontúság

  2004.11.29. 11:05

Az ISO 9001:2000 és a folyamatközpontúság 2004-11-04 10:41:00

Döntéshozóknak
 
www.mfor.hu


 

A szabvány teljes folyamatmenedzsment rendszer felépítését követeli meg a vevői igények felmérésétől a termékfejlesztésen keresztül a termék, szolgáltatás vevő számára történő biztosításáig. Így a teljes értékláncot alkotó valamennyi folyamatra ki kell terjednie a dokumentált folyamatmenedzsment rendszernek. Minden folyamatot mérni és folyamatosan monitorozni kell, mivel a szervezeteknek az eredményes működés érdekében számos egymással kölcsönhatásban lévő folyamatot kell felismernük és irányítaniuk. Gyakran az egyik folyamat kimenete közvetlenül a következő folyamat bemenete. A szervezeten belül alkalmazott folyamatoknak, de főleg a folyamatok közötti kölcsönhatásoknak a módszeres azonosítását és irányítását nevezzük "folyamatszemlélet"-nek.

A minőségügyi rendszerek területén már a korábbi években is tapasztalható volt egy egyértelmű elmozdulás a folyamatközpontú minőségügyi rendszerek irányába. Az ISO 9000:1994-es szabvány 20 elemre alapozott rendszere sok nehézséget okozott a felhasználóknak a rendszer tényleges bevezetése, testre szabása során. Azoknak a rendszereknek a bevezetése ugyanis, melyek az üzemi folyamatokhoz igazodnak, sokkal könnyebb és gyorsabb.

Minden olyan tevékenység, amelynek végrehajtásához bemenő adatokat/anyagokat kap, és azokat átalakítja meghatározott eredménnyé, folyamatnak tekinthető. A folyamatok indításához, végrehajtásához vezérlő adatokra/impulzusokra van szükség, és jellemzően különböző erőforrásokat - humánerőforrást, berendezéseket, készülékeket, technológiákat, információkat és módszereket - használnak fel.

A nagyobb szervezetek számos, egymással kapcsolatban lévő folyamatot alakítanak ki, irányítanak és hajtanak végre. Ezek a folyamatok gyakran láncokat képeznek, esetenként elágaznak vagy összekapcsolódnak. Ennek következtében az egyik folyamat eredményét mások, mint inputot használják fel, vagy éppen más folyamatok vezérlését végzik. Ezeknek a folyamatoknak a szisztematikus felmérése, kézben tartása, szabályozása, egymásra hatásának felismerése jelenti a folyamatorientált minőségbiztosítást.

A folyamatorientáltság nem új keletű dolog, a szervezetfejlesztési szakemberek már a 20. század első felében hangsúlyos területnek tartották. Fritz Nordsieck egy üzemet úgy vázolt fel, mint egy állandó folyamatot, egy megszakítás nélküli láncolatot. Ezt a folyamatot - véleménye szerint - az üzem felépítménye alátámasztja, mivel az meghatározza a feladatok, a hatáskörök és felelősségek szétosztását. A norsiecki definíciót használva a minőségügyi rendszer vizsgálata is hasonló folyamatrendszert tükröz (lásd korábban a PDCA-ciklust). Eközben a felelősségekre és hatáskörökre vonatkozó követelményeit megfogalmazza: a vállalat szervezeti ábrája, a munkaköri leírások és az egyes funkciók meghatározásai a vállalat felépítését tükrözik.

A minőség fogalmának bemutatása során már szóba kerültek a minőségügy klasszikusai - Deming, Feigenbaum, Ishikawa, Juran -, akik a folyamatközpontúságra, mint a minőséget leginkább befolyásoló tényezőre tekintettek. A minőséget nem mint termékjellemzőt értelmezik, nézetük szerint a vevői igényeknek való megfelelés vezethet a minőséghez. Tehát a termék előállításának teljes folyamatát - fejlesztés, gyártás, szerelés - valamint az ezt elősegítő, alátámasztó, kiegészítő és kiszolgáló vállalati folyamatokat is át kell fogni, ha egy vállalat piacképes minőséget akar előállítani.

A minőségfilozófia és a folyamatorientáltság közötti kapcsolatot Ishikawa fogalmazta meg, aki egy diagramban határozta meg a négy legfontosabb tényezőt: a munkaerő, a munkaeszköz, a használt módszerek és a rendelkezésre álló infrastruktúra hatását a szervezeti környezetre. Szerinte, ha a dolgozóknak megtanítjuk használni az egyszerűbb technikákat, a beosztottak is képesek lesznek arra, hogy a minőséggel kapcsolatos általános problémák megoldásába bekapcsolódjanak. Ezzel leépítette a hagyományos osztályhatárokat, és a munkafolyamatokat állította előtérbe.

Felismerték azt is, hogy a hierarchikus felépítésből származó munkafolyamat átfedéseket le kell építeni. Ezzel növelni lehet a vállalat hatékonyságát és rugalmasságát. Az osztálycélokat a folyamatcélok alá kell rendelni. Alapvető az a felismerés, hogy a termékek és szolgáltatások minőségét csak a megfelelően kialakított folyamatokban lehet biztosítani.

A folyamatorientált vállalatirányítási rendszerek nemcsak a dokumentáció változtatását teszik szükségessé. Ezzel még nem fog a vevői elégedettség nőni, vagy a hibaszázalék csökkenni. Lényege abban fogható meg, hogy a folyamatirányítást a vállalatba be lehessen integrálni.

A folyamatszervezés a vállalatvezetés sikerének alapját jelenti akkor, amikor a vevők követelményei folyamatosan változnak, nőnek, és a sokrétű termékkínálat komplex struktúrák kialakítását teszi szükségessé. A folyamatorientált minőségügyi rendszer a folyamatok azonosításán, dokumentálásán túl, a folyamatoknak a vállalati stratégiához, a vevők követelményéhez történő folyamatos igazítását jelenti.

A konzekvens folyamat-optimalizálás, a meghatározott folyamatjellemzők, valamint a célokhoz történő igazodás vezet végül a folyamatoptimalizálás igazi céljához, az üzleti eredmények javításához. Fontos, hogy a folyamatok minőségét megfelelő indikátorral mérjék, regisztrálják, és szükség szerint beavatkozzanak. A folyamatban tehát mérési, ellenőrzési pontokat, jellemzőket kell meghatározni, és alkalmas módszerekkel felügyelni.


A minőségirányítási rendszer folyamatos javítása

Mint az az ábrából is kitűnik, a folyamatok egymással logikus kölcsönhatásba fűzhetők, az ISO 9000:2000 szabvány tehát a szervezet folyamatszemléletű irányítására ösztönöz. A modell tükrözi, hogy az érdekelt felek meghatározó szerepet játszanak a szervezet bemenetének előállításában.

Szükséges a vevők elégedettségének folyamatos figyelemmel kísérése: az észrevételeikkel kapcsolatos információkat, mint igényeik és elvárásaik kielégítettségének mértékét értékelni kell. A fent vázoltakból és az 5. ábrából is következik, hogy a szabvány gyakorlatilag minden olyan tevékenységre alkalmazható, amely esetében leíró folyamat létezik. Az ISO 9000:2000-es teljes egészében a folyamatok szerinti megközelítésre ösztönöz.

(Menedzsment Fórum)


A cikkek a következő címen érheti el a Menedzsment Fórumon:
http://www.mfor.hu/cikkek/cikkek.php?article=16892

Menedzsment Fórum © 2004.

 
Kedvenc oldalak
 
Google
 
OnlineRádió

Online rádióhallgatás:

 
Valami kellene, de nem kapod meg sehol sem? Nézd meg itt!
Válogass termékeink közül - licitálj - vagy add el amire már nincs szükséged! Kattints ide!
 
Keress! Licitálj! Vedd meg! Add el! :-))
Csak különleges ajánlatok!

Csak különleges ajánlatok!



 
Chat -- Online
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Látogatottság!
Indulás: 2004-11-23
 

* Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.